RAZNA GRAVIRANJA

vrste graviranja
logotipi
grbovi
monogrami
tablice za vrata
pečati za vosak
iPod

TEHNIČKI NATPISI

elektro natpisi
oznake dalekovoda
sinoptik šeme
prednje ploče
tehnički natpisi
ecovanje
metalografija - ravna štampa
VIZUELNA KOMUNIKACIJA

firma
kućni broj
radno vreme
informativna tabla
putokazi
oznake sprata
oznake prostorija
brojevi prostorija
piktogrami
protivpožarne oznake
stoni-pultovski natpisi
privesci za ključeve
hotelski privesci za ključeve
inventarske tablice
šnale za rever

REKLAMNI MATERIJAL
vizitkarteri
satovi
privesci
upaljači
medalje
pehari
šnale za kravatu
držač za papirni novac
RAZNA ISECANJA
isecanja simbola i slova
sečenje klirita
modeli za livenje
prosecanje mesinga
šabloni za farbanje
sečenje samolepljive folije
PROSPEKTI
elektro prospekt - str. 1
elektro prospekt - str. 2
vizuelna komunikacija - str. 1
vizuelna komunikacija - str. 2
OSTALO

Graver - zanat

Dizajn - nasušnii

Graverska berza
Engraving PORTAL

ŠABLONI ZA FARBANJE - detaljnije, druga strana, opis proizvoda

 

< Povratak na početnu stranu

 

Prvo pitanje koje se uvek postavlja kod šablona za farbanje je: Sa koje daljine se mogu videti i očitati slova određene veličine. Jedno su neke tablele koje za ovo postoje a drugo je kad naručilac to sam vidi. Iz tog razloga napravili smo 3 .pdf dokumenta na kojima se može videti sa koje udaljenosti se slova mogu pročitati prema našem iskustvu u praksi. Pored toga prikazane su i veličine standardnih šablona u razmeri 1:1. Ovaj list svako može lako odštampati i postaviti na potrebnu daljinu i sve je onda nedvosmisleno jasno. Šabloni Veličine cifara i slova 40, 65 i 100mm, 150mm, 200mm.

 

* Napomena prethodne čitljivoti.
.

Postoji dosta načina da se ovo odredi, jedna od najpoznatijih metoda je Šnelenova tablica koja odredjuje idealan vid sa 20-20, ako vidite slovo od 9 mm na udaljenosti od 6m.
Ovo može da vidi samo oko 35% stanovnistva, a uz korekciju vida može da vidi oko 75% stanovništva, dok ostalih 25% stanovništva jednostavno ne mogu da vide dobro.
Ovo pišemo da pokažemo da je ono što smo mi na gornjim listovima dali mnogo sigurnije da će se sa te daljine pročitati sa nesto slabijim vidom i u uslovima lošije osvetljenosti, a Vase je da to procenite prema Vasim potrebama za konkretnu situaciju koja je Vama potrebna.

 

Naša firma infoFORM radi šablone za farbanje više od 30 godina.

 

Ovo je dosta specifičan posao. Samo neupućenima u ovo može izgledati jednostavan posao. O ovome bi se lako mogla napisati cela knjiga, ali ne želim ovde nikoga da zamaram. Uostalom niko se za ovo nešto više nije ni interesovao. Sve dileme, oko izrade ovih sablona imao sam samo ja, vlasnik firme, sam sa sobom, svaki put kad sam ovo radio. Neumesno je uvek pitati kupca šta farbaš, gde farbaš, koliko puta...

 

Suština šablona za farbanje mogla bi se svrstati u nekoliko grupa.

1. Dizajn slova i čvrstina šablona
2. Veličina celog šablona u odnosu na veličinu slova

3. Pozicija slova i brojeva na šablonu

4. Materijal za izradu šablona

5. DIN i ISS standardi

Evo kratkih opisa ovih grupa tek da se vidi o čemu se ovde radi.

 

1. Dizajn slova i čvrstina šablona


U praksi se fontovi koji se koriste za izradu šablona za farbanje nazivaju Stencil fontovi.


Sve do pojave PC-a bilo je vrlo malo ovih fontova a šablone za farbanje pravile su uglavnom dve firme u celom svetu, Sächsische Metall Schablonen Fabrik u Nemačkoj i Marsh Stencil Machine Company u Americi.

 

Od Sredine osamdesetih godina, sa pojavom Photographer-a, programa za pravljenje fontova na PC računarima, počeo je razvoj novih fontova za PC računare u koji smo se mi na samom početku uključili.


Od tada je u svetu napravljeno više stotina ovih fontova, ali su zbog specifičnosti u praksi i proizvodnji šablona retko koji i prživeli.

Šta je suština kod dizajna Stencil fontova.

Dizajn fontova radi posebna vrsta dizajnera - tipografi. Osnovni zadatak i želja svakog od njih je naravno da napravi font u kome sva slova Familijarna, odnosno da čine jednu skladnu familiju slova. Ovo je kod Stencil fonta izuzuzetno specifično i oni se svi maksimalno trude da to tako i naprave. Ako to nije familijarno u pregledu svih slova, nema ništa od prodaje tog fonta, a majstor tipograf dolazi u stuaciju da izgleda kao neko ko nije dorastao ovom poslu. Da bi ovo ispunio, tipograf je Prinudjen da slova seče i prekida i tamo gde to u praksi nije potrebno (prekidaju čak i slovo L i T). Sigurno niko od njih nije imao proizvodnju ovih sablona za raznorazne namene u industriji i vizuelnoj komunikaciji i bio u situaciji da vidi šta se u praksi događa i šta se sve sa ovim šablonima NAJČESĆE obeležava, a što pravi potpuno drugu sliku o ovoj vrsti fonta. Da su ovo radili, zaključili bi na primer i to da širine prekida nisu dovoljno dobre ako se font samo linearno skalira, kod malih slova one treba da su veće a kod velikih manje. Ovo se može rešiti tako što bi se napravili fontovi posebno dizajnirani baš za tu veličinu pored osnovnog Master vektorkog fonta. Mi smo ovo napravili za veličine od 65. 100 i 200mm i u praksi se pokazalo kao dobro. Sve druge veličine šablona između ovih standardnih veličina radimo skaliranjem od najbliže veličine. Za samu proizvodnju i isecanje CNC mašinom potrebno je od ovako prethodno definisanog grafičkog lika slova napraviti ofset i uvući se unutra za pola debljine noža sa kojim se šabloni prave-isecaju. Veći šabloni se isecaju većim a manji manjim nožem frezerom.

 

Pogledajte natpise ispod.




Ako je negde u praksi potrebno ispisati na primer ovakav natpis LICENSE, sa ovakvim fontom i pojedinačnim slovima, ispisan natpis (kao krajnji proizvod) bio bi nepotrebno izmučen svim ovim presecanjem slova, a sav posao tipografa i majstora da se ovo napravi bio bi obismislen. Prolaznik bi se mogao pitati: Koja budala ovo napravi ovako :-).
Opet ako se piše postojećom garniturom slova-šablona za farbanje onda se ovo lako može i objasniti, ali ako bi trebalo napraviti šablon za farbanje samo za ovaj natpis, onda ova slova ne bi trebalo uopšte prekidati.

U drugom redu stvar je još kompleksnija. Od 15 slova, tehnički gledano kod izrade šablona dva su trebala biti rastavljena D i A, a 13 nisu. Da li je ostala slova trebalo prekidati, ako opet 7 slova nisu prekinuta. Sve su to dileme koje drugi fontovi nemaju.

 

Pogledajte sledeću dilemu:



Od 10 cifara kod izrade sablona potrebno je rastaviti samo 4 cifre kako delovi cifara ne bi ispali, prikazano na slici iznad u drugom redu.

Ali kako se kod brojeva skoro uvek koristi garnitura brojeva 0-9, dileme nema da svi brojevi treba da se rade standardnom garniturom sa svim prekinutim ciframa kao u prvom redu, gde prekidi čine skladnu familiju brojeva.

itd, itd...

Sve ovo iskustvo u proizvodnji i praksi dobijeno, sažeto je i ugrađeno je u naša dva fonta prikazana na početku prethodne strane.

InfoFORM Stencil

Ovaj Font sugerišemo-preporučujemo svuda tamo gde ima dovoljno mesta, kao na primer brojevi autobusa, mašina, parking mesta itd.

 

a font

infoFORM Orach Stencil

preporučujemo kao kopaktniji i suženiji font, za najrazličitije namene u industriji i tehnici.


Oba fonta imaju sva Ćirilina, Latnična i Ruska slova kao i sve simbole.




Font InfoFORM Orach Stencil Ćirilica

 

 

Razvoj ovih fontova koštao je više nego sve do sada naplaćeno od izrade šablona a teško da će se ikad i otplatiti sa ovo malo posla koliko ga na našem tržistu ima.

 

Tek celokupna prezentacija onog što smo uradili na ovom polju mogla bi da pokaže kompleksnost ovog posla, od dizajna do tehnike, ali kako rekoh na početku nepotrebno je da druge zamaram sa ovim.

 

Ipak sećni smo sto imamo ova dva svoja fonta i što smo ovo napravili.

 

Po posebno zahtevu možemo napraviti sablone iz dostavljenog vektorkog fajla ili iz nekog drugog dostavljenog fonta.

 

 

2. Veličina celog šablona u odnosu na veličinu slova


Svako slovo ima svoju širinu za određenu visinu. Kod šablona koji se pojedinačno rade bilo bi lepo kad bi sva slova i brojevi mogli da budu iste širine, ali na žalost ne mogu. Neka slova su mnogo uska kao slovo I, a neka mnogo široka kao W. Moglo bi se tehnički to napraviti da svi budu sva iste širine ali samo kad bi trebalo pisati samo po jedno slovo. Ali ako treba da se napiše jedna reč, onda bi to izgledalo potpuno neprikladno. Najviše evolucije i promena u izradi šablona imali smo baš na ovome. Sada ih radimo tako što su sva slova (šabloni-limovi) iste širine (za jednu veličinu) sem nekoliko koji su se baš morali razlikovati.

 

Svi brojevi (šabloni-limovi) su iste širine kao i svi osnovni simboli.

 

U specijalnim slučajevima kod tipskih natpisa ovo možemo šablone i dodatno prilagoditi.



3. Pozicija slova i brojeva na šablonu

 

U našim standardnim šablonima pozicija slova i brojeva određena je tako da na toj visini šablona mogu stati sva velika (Verzalna), mala (Kurentna) slova i brojevi a da ostane mesta za farbanje i nosač slova na donjoj strani. Slika ispod.


 

Kod velikih šablona i brojeva, na primer od 200mm za parking mesta ovo je korigovano

jer nema potrebe za mala slova i držač ispod.

 

Prednost ovakve definisane pozicije u praksi je i ta što se naknadno mogu dodati neka

slova koja u momentu naručbine nisu bila potrebna, na primer kg, pa se tada ne moraju raditi sva slova ponovo.

4. Materijal za izradu šablona

 

Dugo godina smo ove šablone radili na Aluminijumu debljine 0,5mm. Za male šablone to je bilo korektno ali za vece se u praksi pokazalo kao malo. Dovoljno je bilo debelo za rad i sa ovom debljinom, ali kad majstori više puta ove koriste na terenu kao u elektroprivredi, pa ove šablone ubace u terenski auto sa drugim alatom nastaje problem jer se lako iskrive i oštete.

 

Tako smo prešli na debljinu od 0.6mm. I sami smo se iznedali koliko je to jače i robusnije, iako to na papiru izgleda kao mala razlika. Sasvim drugi šabloni, jači robusniji. Pošto ovog lima nema uvek na tržistu, nabavili smo dovoljnu količinu za ovu namenu tako da ovu debljinu koristimo kao standardnu za sve veličine šablona za farbanje do 300mm.

 

Šablone za jednokratnu upotrebu radimo na samolepljivoj foliji formata 700x1000mm.

Ovo najčešće radimo sa donetog fajla iz Corela ili Illustratora i ovde ne mora biti prekida.

 

5. DIN i ISS standardi

 

Kad smo počeli sa radom i graviranjem u bivšoj Jugoslaviji, glavni poslovi bili su za industriju koja je tada na sve strane nesto radila. Često je bio zahtev da to bude po JUS-u, iako ni sami naručioci nisu znali kako to treba da izgleda. Kada sam prvi put od tadašnjeg JUS-a dobio izgled fonta koji je JUS definisao, bio je to jedan list papira gde su slova bila ispisana rukom - redis perom na paosu a to fotokopirano. To smo uvećali u fotokopirnici 400% pa smo to doterivali, ispravljali dodavali ostale znake i tako imali prvi JUS font na računaru i CNC mašini. Nikada ovo kasnije JUS nije ovo definisao kao vektorski font, niti je danas srpski standard ISS (Institut za Standardizaciju Srbije) to definisao koliko ja znam.

 

DIN - Deutschen Instituts für Normung
1931 the DIN institute published DIN 1451 font

DIN font - Wikipedia, nepotrebno je bilo šta više pisati.

https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_1451


U to vreme (cc 1985.) kod Adobe-a se mogao kupiti DIN-mittelschrift gde su oni jednostavno peko Din 1451 slova sa papira nacrtali vektorki Type 1 font. Kupili smo ovaj font za Macintosh i dodali naše YU znake, na naša mesta na tastaturi i onda krenuli u razvoj ćiriličnih slova verujući da će to biti prvi JUS standardni PC font. I bio je, samo što ga JUS nije usvojio, iako smo im to nudili. Njima je ovo tada bilo ispred vremena. Ovu ćirilicu nisam hteo da nazovem po DIN-u jer je to bilo zaštićeno ime, pa se i dan danas ovaj font tako ne zovemo, iako je od njega sve krenulo a kasnije mnoge izmene napravljene. Posle urađene ćirilice uradili smo i Ruska slova kao i potrebne simbole.

 

Od ovih grafičkih fontova napravili smo u svojim Orach font editoru fontove za direktno i interaktivno graviranje na CNC mašini, kao jednolinijske i četvorolinijske fontovi i pisali sve što nam se tražilo kao DIN i JUS i nikad niko nije stavio primedbu. Praktično ovo je bio standard u našoj Srpskoj industriji. Sve ovo radili smo posle ponovo sa fontom
Orach Technic.

Kada je Adobe uradio i suženu varijantu ovog fonta 1990. godine, bili smo prvi kupci ovog fonta u Srbiji, a verujem i jedini. Ovaj font smo takođe dorađivali i dizajnirali familijarna ćirilična slova.

 

Da ovo sada posle više od 30 godina nije samo prazna prica pogledajte ovaj dokument
iz 1987. godune.

 

Zašto sam sve ovo gore napisao. Napisao sam samo iz razloga da bi mogao da objasnim šta je naš InfoFORM Stencil

Nije on DIN Schablonierschrift, na primer, koji nije napravio DIN institute,

nije to ni DIN-mittelschrift koji nema Stencil varijantu.

 

On je nešto sasvim svoje, proizašao iz našeg razvoja baš za ovu namenu, različit je od svega postojećeg na svetskom tržštu i ima varijante za različite veličine što još niko nije napravio, bar koliko je meni poznato. Ima prekide dovoljne da šabloni budu čvrsti i da se po potrebi mogu i oko stuba saviti, ima prekide tamo samo gde treba a da to grafički bude dobro i korektno.

 

Naravno, koristili smo postojeće iskustva čovečanstva iz ove oblasti, ali smo mnoge stvari jedino mi tako napravili i u praksi realizovali i krajnjem kupcu omogćili da dobije bolji i jeftiji proizvod.

 

Za dimenzije šablona kao i za cene slobodno se javite na naš e-mail sa prve strane sajta.

 

 

 

Buba Design © InfoForm 2009