Natpisi javnih firmi u Beogradu i Srbiji
Devedesetih godina zadužio sam ćerku koja je tada završavala grafičku školu da slika neke natpise u Beogradu kako bi smo mogli nekad pokazati koliko je važno da natpis firme bude korektno ispisan. Na ovo me je asocirao jedan veliki natpis u našoj blizini. Natpis je bio oko 4-5m dužine iznad ulaza u servis, slova su bila visine oko 40cm ofarbana crvenom bojom. Praktično to je bio naziv zanata kojim se firma bavila. U nazivu je slovo R bilo ispisano naopako kao u ogledalu Я.
Meni je ovo bilo toliko neverovatno ne samo što je to bilo u prometnoj ulici gde je prolaio GSP, već zato sto je to godinama stajalo. Kako mu niko nije rekao, da li je moguće da ga je za to bilo baš briga. Bilo je i drugih sličnih natpisa ali je ovaj bio najstašniji za mene najvi[e iz razloga što je takav godinama stajao.
Zaboravim na to, ali se setim kad god tuda prođem. Par puta sam pitao ćerku da li je to slikala i prosto mi je bilo čudno da to nije uradila jer je inače jako savesna. Posle možda godinu-dve dana pitam je, hoćes li ti da to slikaš ili ću ja da idem da slikam.
Idi ti, ja to ne mogu da slikam... muka mi je kaže od toga.
Moram priznati da sam bio zatečen, nisam tako razmišljao, mislio sam dobro će to deci u grafičkoj školi dobro doći da se nasmeju i našale, ali Istog trenutka bilo mi je sve jasno, kao i da sam pogrešio što sam tražio od nje da ovo slika.
Posle sam razmišljao, možda je dobar majstor, sam se dovoljno izblamirao, zašto bi mi to nekom pokazivali. Tako sam tog dana obrisao ceo folder sa više desetina sličnih natpisa,
gde je bilo neverovatnih primera, a da više nikad ni jedan nisam zapamtio niti slikao.
Dvadesetak godina kasnije mišljenje mi se nije promenilo, ali se iz ovoga nešto drugo izrodilo.
Jedno je kad neki privatnik sebi ovako ispiše firmu pa time sebe izblamira o čemu sam gore pisao, a drugo je kad to državna firma koja se od naših para finansira napiše, pa tako izblamira ne samo sebe, nego nas koji to plaćamo. E to je nešto drugo, tu im treba pokazati da to nije dobro napisano i sugerisati da se to izmeni. Navešću samo nekoliko primera kojih se prvo setim i imam na računaru sa interneta, nisam ih ja slikao, a ima ih nebrojano.

Zarez iza nauke je nepotreban.
Bilo bi dobro da je u ovoj zgradi zaposlen neko ko je završio filološki fakultet.
Znam da je ovaj posao dobio najjeftiniji ponuđač,
ali neko je ipak trebao ovo da pogleda i pročita...

Svako od nas se bar jednom našao u situaciji da nešto oko svojih prava ne zna,
a što je i normalno jer postoji veliki broj zakona i podzakona sa bezbroj paragrafa.
Ako to neko hoće da sazna odlazi u neku advokatsku kancelariju i za tu informaciju plati.
Po istoj analogiji, koja je pravnicima sasvim logična,
i ovde je nekom trebalo platiti nešto za dizajn ovog natpisa.
Da su ovo platili ne bi im jedno slovo u natpisu stajalo naopako okrenuto
a sva ostala katastrofalno loše raspoređena.
Kako se ovde radi o Našem Srpskom Ustavnom sudu i o kulturi Beograda i Srbije
do koje nam je nadam se svima stalo, pišem ovo dobronamerno,
jer je očigledno da to niko neće da im kaže i da se u to petlja.
Ovo nije kritika, ovo je molba da se ovo ispravi
*Ovaj tekst stoji dugo godina na mom sajtu i niko ne reaguje na ovo,
verovatno misle da sam ja ovde nešto pogrešio,
pa sam tako prinuđen da ovo pojasnim.
O čemu se ovde tačno radi... Slovo H stoji naopako,
prvo slovo У je spalo dole kao da se stidi da stoji podignuto,
a zadnje У je odskočilo gore kao da je reklo UA.
Nadam se da je sada jasno šta i zbog čega ovo treba ispraviti.
--------------------------
Nije dovoljno samo usvojiti najjeftinijeg izvođača, po iznosu koji je u ponudi,
stvar je malo kompleksnije prirode od prostih cifara na papiru.
Šta dobijamo kad na pijaci biramo najjeftine voće i povrće,
putujemo na odmor u najjeftiniju destinaciju,
ako za neku proslavu izaberemo najjeftiniju muziku,
ili izabermo najjeftinijeg advokata da za nas vodi važan spor.
Zna se šta se dobija, dobija se ono što je i traženo, najjeftinije,
a kako će to da izgleda, to tek treba da se vidi,
a kada se vidi to je onda kasno...
Ako
se najjeftinijem izvožaču ponudi ugovor na potpis
u kome se traži da sve bude kako treba,
taj to u praksi privata odmah, samo da se para dočepa,
i tako nešto što je po prirodi stvari nemoguće,
postaje pravno gledano, stvarno i moguće.
Takav
izbor je često i najskuplji ako se sve plaćeno
mora ponovo uraditi i plati,
kako od tog najeftinijeg dobiti pare nazad, NIKAKO.
Priča da se u tenderu traži najniža cena za istii kvalitet,
čista je besmislica,
koja eto kod nas egzistira kao nešto sasvim normalno.
*Da je gornji natpis neko dizajnirao i tehnički sve detalje defiinisao,
onda bi se moglo pričati o najnižoj ceni realizacije ovog natpisa,
ova stranica je u grupi tekstova Dizajn nasušni.

Helvetica je svakako jedan od najvažnijih i najčitljivijih fontova, ali
njegov italic
(iskošena varijanta) nije dobra za naziv firme i logotip.
Ali ako neki dizajner
to ipak uradi, pa taj italik još dodatno sam iskosi
e onda je PREVRŠILA DARA MERU, što bi narod rekao.
Ponosan sam što imamo ovakvu postu staru 165 godina,
Jednostavno, Srpska Pošta zalužuje bolji logotip i natpis od ovog koji ima,
kao da je neko namerno hteo da je napravi nepismenu,
pa tako mene Srce Boli zbog ovoga a nadležne nešto drugo boli za ovo.

Da li je ovaj dizajner ili majstor čuo za Kerning parove
rastojanje izmedju slova.
Između У i Л mačor može da protrči, a između Л i Т ni igla se ne može staviti.
Nije ovo obična firma, ovo je
MINISTARSTVO KULTURE SRBIJE
a font je najbolji predstavnik kulture.
*Kad bi se ove firme sada od mene tražile, ne bih ih radio,
da neko ne pomisli da sam zbog toga ovo pisao,
Dizajner treba prvo ovo da uradi, pa tek onda majstor da napravi.

Da li su dizajner
i izvođač čuli za margine i koliko one treba da budu,
a one su osnov za bilo kakav početak pisanja natpisa.
U ovo zgradu dolaze ljudi čije se oko naviklo na NORMALNO
može se neko od njih pitati:
Gle kolika zgrada, a nije bilo mesta za tekst Ministarstvo spoljnih poslova
ili
Kako majstoru spade ovaj tekst na engleskom ovoliko dole,
da li je možda ovako namerno napisano da tekst na Englesko degradira
ili da se pita
Kako su Nekad Srbi mogli da naprave ovako dobru i lepu zgradu,
a sad ni zaštitu za od kiše za firmu ne mogu da naprave.
Da li je ovaj izvođač uopšte dostavlo naručiocu budući izgled firme,
i da li je to neko pogledao, dobro bi bilo znati.
***************
E ovo je posebna priča.
Ovo je natpis koji me više od 30 godina muči i boli.
Najbolji arhitekta, najboljeg obrazovanja, sin Anastasa Jovanovića.
Najbolja zgrada u Beogradu podignuta 1889, pod zaštitom je države.
Ponos je Beograda.
Zaista imam sve pohvale za arhitektu i ovaj objekat
kao i tadašnju vladu koja je ovo napravila,
i to što je zgrada sada pod zaštitom države dobro je,
da je neki novi arhitekta slučajno ne ofarba u ljubičasto, :-),
prateći neku novu modu.
Arhitekta Konstantin Jovanović je do detalja sve velemajstorski
svojeručno nacrtao, kao spolja tako i iznutra, i naravno
nećemo mu zameriti što i ovaj natpis banke nije dovoljno dobar kao i sve ostalo.
Možemo ga opravdati time što se školovao u Beču i Švajcarkoj,
boravio u Rimu, pa tamo nije stigao da dovoljo pažnje posveti ćirilici.
Uostalom i ovde u Srbiji se niko time nije bavio pa nije imao koga ni da angažuje za ovo.
Ovo je samo još jedna potvrda činjenice da su slova najteži vid dizajna.
I zaista ovaj natpis nije dovoljno dobar, degradira ovu prelepu zgradu naše banke.
Nikad nisam čuo da je neko ovo negde rekao ili napisao a mene to toliko boli.
Stotinak metara odatle u Knez Mihajilovoj br. 35 je sedište
Srpske akademije nauke i umetnosti.
U ovoj akademiji su teoretki svi najpismeniji i najpametniji ljudi Srbije,
najbolji slikari, vajari, arhitekte i književnici.
Sigurno je da je svaki od njih prošao pored ove dominantne zgrade
više desetina a neki sigurno i više od sto puta.
Da li je moguće da nikom ovo ne smeta i ne bode oko,
ili su možda svi zagledani
u novu frizuru naše guvernerke.
Konkretno šta treba uraditi:
Narodna banka treba da naruči kod najboljeg Srpskog tipografa
(a to nisam ja, slobodno mogu da pitaju bilo gde u inostranstvu ko je to)
da ovo Valjano dizajnira
u Stilu zgrade i da mu za to plate koliko treba,
isto kao što su 1849 pozvali tada našeg najboljeg arhitektu
i naručili projekat banke ne birajući najjeftineg već Najboljeg.
Kad se ovo uradi svakom će biti jasno da je ovo trebalo uraditi
i tako ćemo samo još više uzdignuti našeg besmrtnog
Konstantin Jovanovića.

* Gledam na nekim slikama iz Beča, stare predratne zgrade, nadograđene,
dogradjeni čitavi delovi, u stilu zgrade, vidi se da je novo a ipak praznik za oči.
Zaposleni u Zavodu za zaštitu spomenika teba ovu inicijativu da pomognu,
a ne da koče po već dobro poznatom klišeu,
Ovde se NIŠTA NE SME menjati. |